Our Blog

Kolory i smaki Ameryki Łacińskiej i Karaibów – Konferencja w CESLA

14 i 15 maja 2014, w Centrum Studiów Latynoamerykańskich UW (CESLA) przy ul. Smyczkowej 14 w Warszawie, odbyła się IV Krajowa konferencja studencko-doktorancka CESLA, pt. “Kolory i smaki Ameryki Łacińskiej i Karaibów”. Na tak apetycznie brzmiącym wydarzeniu nie mogło zabraknąć Coco Caribe!

Podczas dwóch intensywnych dni, prelegenci z pasją opowiadali m.in. o Brazylii, Argentynie, Peru, Chile, Haiti czy Meksyku. Ponadto, wieczorem 14.05.  w miejscu Sol y Sombra odbyło się spotkanie latynoamerykańskie, na którym uczestnicy konferencji oraz miłośnicy Ameryki Łacińskiej i Karaibów mieli okazję lepiej się poznać, wymienić pasjami i świetnie się razem bawić.

Coco Caribe pragnie podzielić się z Wami trudno dostępną wiedzą, jaką dzięki wystąpieniu Pani Agaty Castillo Lozano, pozyskaliśmy na temat roli transu w afrobrazylijskiej, synkretycznej religii Candomblé.

Sama nazwa Candomblé jest, według Leszka Kolankiewicza (autora książki „Samba z bogami”), hybrydą słów z różnych narzeczy afrykańskich: „candombe”, co znaczy dawne tańce murzyńskich niewolników i „ile” – dom. Trans stanowi esencję kultu Candomblé i jest momentem kulminacyjnym ceremonii. Prowokuje się go konkretnymi rytmami, przyspieszającą i coraz głośniejszą muzyką wybijaną na bębnach, śpiewem i odpowiednimi tańcami. Wprowadzając się w ten stan, wierni jednoczą się ze swoim bóstwem, użyczając mu swoje ciało. W ten sposób orixá może zejść ponownie na ziemię. Jednak ludzie nie są zazwyczaj świadomi tego, co się z nimi dzieje podczas takiego dzielenia ciała z boskością. Pełnią oni w tym czasie funkcję medium, natomiast sami znikają. Z tego względu nie jest możliwa interakcja osoby opętanej i orixá.

Według wierzeń Candomblé, orixá żyje w każdym człowieku, lecz by móc oddać mu swoje ciało, należy odbyć tzw. rytuał przejścia. Jest to długi proces, podczas którego m.in. stosuje się specjalną dietę czy poddaje się kąpielom z wybranych ziół. Jednym z jego elementów jest również golenie głowy, symbolizujące porzucenie tego co stare i malowanie jej na biało, odwołujące się do mitologii.

Osoby spoza kultu często obawiają się, że przebywając na ceremonii Candomblé zostaną opętane przez orixá. Jednak jest to niemożliwe, ponieważ całe wydarzenie jest silnie uregulowane, a nad jego porządkiem czuwają wyznaczone do tego osoby. Ze względów rytualnych oraz bezpieczeństwa, nie zezwala się więc na wchodzenie w trans osobom niewtajemniczonym. Mogą one brać udział w ceremonii jako widzowie, lecz nawet, gdyby przez działanie muzyki, śpiewu i ogólnej atmosfery wpadły w niekontrolowany trans, są natychmiast z niego wyprowadzane. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że przebywanie w transie jest niezwykłym wysiłkiem dla organizmu, dlatego też konieczne jest wcześniejsze, specjalne przygotowanie, m.in. nauczenie się panowania nad opętanym ciałem, wchodzenia i wychodzenia z transu. Dlatego też, wszystkie nieuprawnione osoby, a także m.in. kobiety ciężarne lub w żałobie, w przypadku niekontrolowanego transu są natychmiast obwiązywane dla bezpieczeństwa chustami, wyprowadzane, chłodzone i cucone.

Sam proces wchodzenia w trans jest jednym z elementów rozbudowanej, wielogodzinnej ceremonii nasyconej rytmem, tańcem i śpiewem. Najpierw imituje się odpowiednimi krokami mitologiczne historie orixás. Później, gdy zebrani są już gotowi, wszystko zaczyna przyspieszać – rytm muzyki, taniec, śpiewy. Przywołuje się wtedy bóstwa, by przeżyły ponownie zdarzenia z czasów kiedy żyły na Ziemi. W momencie kulminacyjnym dochodzi do transu, który poprzedzają zawroty głowy, mylenie kroków czy drżenie ciała. Opiekunowie czuwający nad bezpieczeństwem osób opętanych usuwają wszelkie niebezpieczne dla wiernego przedmioty i asekurują cały przebieg spotkania z boskością. Osoby w transie stawiają specyficzne kroki, przyjmują charakterystyczną posturę, mimikę, a także zmienia się ich głos. Często w czasie transu jaźń się wyłącza, jednak według niektórych relacji jest to stan pomiędzy świadomością a snem.

Jeszcze raz dziękujemy za zaproszenie nas do wzięcia udziału w tej niezwykłej konferencji i polecamy ją wszystkim na przyszłość.

Monika Charytonowicz
Weryfikacja – Agata Castillo Lozano

Zespół Coco Caribe  ©

DSCN8858 DSCN8857 DSCN8856 DSCN8855 DSCN8830 DSCN8837 DSCN8841 DSCN8849 DSCN8826 DSCN8819 DSCN8817 DSCN8828

Comments ( 0 )

    Leave A Comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *